tisdag 15 januari 2008

telenorhelvete

ett tag idag satt tove uppe hos mig på jobbet, hon sitter vanligtvis nere i vår reception och tar emot kunder och samtal - men idag fick hon i uppdrag att skissa på ett storyboard och behövde låna ett ljusbord. hon är grym på att rita - vilket hon dock inte tycker själv - så det ska nog gå bra. vi satt och sjöng och visslade och hade oss och det verkade sprida sig till de andra som sitter där. vi satt allihop och visslade på ledmotivet till robin hood, en del poplåtar som man hört en gång för mycket på radio och julsånger. men den där sista kategorin försökte vi hålla oss ifrån - det är ju faktiskt över!

ja, är det inte galet hur snabbt 2007 susade förbi? jag minns knappt året och ändå måste man ju ha hunnit med en himla massa. bland annat har jag ju bytt jobb. i mitten på nästa månad har jag varit provanställd i 6 månader och får förhoppningsvis skriva på för tillsvidareanställning och förhoppningsvis en lite högre lön. det skulle vara trevligt med lite extra klirr i kassan. okej, jag ska inte klaga - jag vet att jag inte tjänar dåligt.. däremot är mina utgifter högre än vad min plånbok klarar av. bara räntan på bolån och månadsavgift på lägenheten får mig att knäa rent ekonomiskt. men förhoppningsvis blir det i vilket fall som helst lite billigare för mig att bo om ett par månader. mathias och jag flyttar nämligen ihop i min lägenhet som jag har nu i väntan på att den i fruängen. det kändes bara onödigt och dyrt att han skulle ha kvar sin andrahandslägenhet - när han är hemma från skövde sover han ju nästan alltid hos mig ändå. när han flyttar till årsta kommer vi dela på diverse utgifter så vi är överens om att det kommer bli både otroligt mysigt och praktiskt med en ihopflytt. så förra veckan sa han upp andrahandskontraktet, breband, telefon, gas och el - och i helgen ska vi försöka flytta över lite saker. "det första som vi ska flytta över" sa han "är tv:n". han har en platt-tv som är rätt många tum större än min och jag tror faktiskt att han är hemligt förälskad i den.

jag är inte alls glad på telenor. det är jävlemej det segaste telecombolaget i världshistorien! jag blev uppraggad av två säljare i en affär strax efter jul. det hela slutade med att jag tecknade ett abonnemang hos telenor och fick en mobiltelefon. det hela lät ju himla bra när de jämförde sina priser mot andra leverantörers. när jag berättade att jag körde på comviq kompis kontantkort så himlade de med ögonen och sa att de minsann var mycket billigare. jag frågade om de kunde comviqs abonnemangspriser och hur de låg i jämförelse med dem. de kunde inte riktigt svara på vad det kostade där, men att telenor var billigare - det visste dem. dessutom skulle jag få teckna en tjänst som heter "du & jag" som innebar att jag och matte skulle kuna ringa till varandra gratis hur mycket vi ville (dock kostade det 250 kr om året och uppkopplingsavgiften betalade man ju självklart också, så gratis var ju lite fel ord). jag skulle betala 399 kr/mån och det skulle innefatta abonemangskostnad, telefonkostnad (den var ju helt ny och så snygg) och så skulle det ingå 199 kr att ringa för. om jag däremot ringde för mer än 199 kr på en månad skulle det ju bli dyrare, men så mycket ringer jag inte för - det vet jag. hur som helst.. det hela lät som himmelriket, men när jag kom hem började jag tänka efter.. de flesta av mina kompisar och mina föräldrar har comviq och med abonnemanget comviq kompis betalar man bara uppkopplingsavgiften när man ringer till alla som inom comviq.. dessutom ligger abonnemangskostnaden + telefon på 150 kr, utöver det betalar jag bara det jag ringer för. behöver jag säga mer? jag bytte abonnemang. det kommer antagligen bli billigare i längden. jag ringde till telenor och de sa att det inte var någon fara att säga upp det hela, de hade ju ångerrätt. jag fick hem en returpåse som jag skickade tillbaka telefonen i och för säkerhets skull ringde jag än en gång till kundtjänst för att höra att allt var uppsagt och klart och fick svaret att det var det och jag behövde inte tänka på något mer. allt var frid och fröjd...trodde jag. jag fortsatte få en massa utskick från telenor om dersa tjänster, välkomstbrev till höger och vänster. jag ringde än en gång till kundtjänst och fick än en gång svaret att det var uppsagt och att det var brev som bara kom ut per automatik. jag lugnade ner mig. men IDAG fick jag en faktura på 945 fucking jävla kronor! jag börjar tappa tålamodet. ringde till dem igen och fick höra att det nog bara var att min retur inte var fullt godkänd ännu. nähä?! "men när jag ringde till er sa ni att det var gjort" sa jag. kundkillen svarade att det kunde bero på att de inte fått in den telefon jag hade köpt till lagret ännu. gulp.. den kostar en jävla massa pengar så jag hoppas verkligen att den inte kommit bort på posten! han skulle kolla upp om det kunde vara så att den fortfarande ligger för "behandling". han kunde nämligen bara se om den kommit in om den kommit så långt att den låg för försäljning igen. men det som känns mest frustrerande just nu är att jag VET att jag tog kvitto på att jag lämnade in telefonen men jag vet inte var det är! måste leta reda på det. hittade det sen och enligt postens hemsida har paketet nått sitt mål, ha! kort och gott: telenor - ta er i kragen och styr upp er jävla kundtjänst för det här håller inte! jag är glad att jag inte valde er!

idag köpte jag
en påse minimellan, nöt och fruktmix från olw och jag tycker inte ens om torkad frukt egentligen. nästan alla torkade frukter smakar likadant, (sött som satan, egentligen är det ju bara konsistensen som skiljer dem åt) - men ändå köper jag en sån påse och sätter i mig hälften på vägen hem. nej, jag tror inte jag fallit offer för olw:s briljanta maknadsföring, jag gillar helt enkelt lite äckelgoda saker. är det någon som känner igen sig? ibland kan det vara gott att äta något småäckligt. eller inte gott egentligen, snarare intressant. en lite småläskig men rätt spännande kullerbytta för smaklökarna kanske man kan säga. det är samma sak med brysselkål, dadlar och musslor.

jag webcammade med mathias idag - så kul att det funkar! han köpte en bärbar dator och mobilt internet när han var hemma över julen så nu kan vi spara in lite på telefonräkningen. hurra! kul att få se honom när vi pratar också. jag var och hämtade ut ett paket på posten åt honom idag. det innehöll en skjorta, en tröja och ett par skor som han har beställt. han ville att jag skulle packa upp dem för att se om de såg ut att vara rätt storlek. jag passade på att visa upp plaggen för honom och höll upp tröjan framför mig, så att han kunde se hur stor den var. som vanligt såg den gigantsk ut jämfört med mig så den passar nog.

Inga kommentarer: