onsdag 16 januari 2008

ha-begäret känner inga gränser, jag är kär!

jag har, med hjälp av en go kollega, hittat ett tryckeri i tennesee som heter hatch show print. de trycker affischer på gammalt vis och resultaten är så ofattbart snygga! jag har hittat några posters jag måste beställa så fort jag får råd (när nu det kan bli), men jag vill helst ha allihop på hela hemsidan! jag homer-dreglar helt okontrollerbart!
denna är ca 64x81 cm och kostar ungefär 500 kr


denna är större och lite dyrare, 66x100 cm och går på ca 2800 kr


66x100 cm och ca 2600 kr


jag har lekt en del med min nya kamera, men smekmånaden är långt ifrån över. jag har bara skrapat på ytan än så länge och längtar efter att få testa den på allvar.. hur som helst så tar den krispiga macrobilder med en närgräns på 10 mm. testade att fota det vanligaste macromotivet - bry er inte om mascara-smulorna ;) rätt shysst va? inte så man tänker direkt att det är taget med en kompaktkamera i alla fall.



min kära moster, manni, fyllde år på lucia och fick då ett biobesök med fika av mig att kvittera ut när det passade. det råkade passa ikväll. det var meningen att vi skulle gå och se "vid himlens utkant", men när vi kom till zita där filmen skulle gå visade det sig att föreställningen var utsåld. tji fick vi. inte trodde vi att vi skulle behöva boka biljetter, men tydligen var det fler än vi som tyckte att den verkade vara intressant. med långa näsor begav vi oss uppåt kungsgatan. först gick vi förbi rigoletto som visade sig vara abonnerad, vi strosade vidare och hamnade på saga. där stod vi och kikade lite grann på bioprogrammet när en mycket trevlig biografvärd kom fram och frågade om vi ville bli tipsade om något. eftersom vi kände oss mer än lovligt vilsna efter att våra planer gått i kras så tog vi tacksamt emot hans erbjudande. han rådde oss till att se "försoning". han menade att den hade fått lysande kritik och att publiken som kom ut från föreställningen allt som oftast var lyrisk. det lät ju lovande tyckte vi, så vi köpte två biljetter. klockan var bara strax efter 19 och filmen skulle inte börja förrän 20.45, så vi gick och satte oss på ett café och pratade loss. väldans trevligt måste jag säga! tiden gick snabbt och vips så var det dags att gå till bion. efter bioreklamen kom samme man som tipsat oss om filmen in och presenterade föreställingen. han bad oss stänga av våra mobiltelefonr och önskade oss ett trevligt biobesök - det är så trevligt när de gör så! filmen var himla fin. långsam, vacker, stark, sorglig, läskig och lite äcklig. och visst satt man där med tårar brännandes i ögonen mot slutet - precis som det ska vara. jag är förvånad över att den fått så pass dåligt betyg i dn. vi var inte besvikna! manni passade på att tacka biografvärden när vi gick. lasse hette han visst, precis som min lilla far. går ni på biograf saga så får ni hoppas att ni blir betjänade av honom.

som avslutning på dagen och mitt inlägg kommer här en lista på saker jag ibland kallar min katt
  • fisken (tror det är det vanligaste smeknamnet på henne)
  • billgot wallgren
  • bobby svängben
  • birgit krallben (vanjas påfund)
  • pillevisken
  • snubbling
  • springling
  • min lilla buskorv
jag och en av mina kollegor kom överens om att det vore himla kul att döpa sina djur till både för- och efternamn. då kan man vara lite strängare med dem när de måste sättas på plats (funkar väl bäst för hundar antar jag). tänk dig själv;
"BIRGIT WALLGREN! nu kommer du HIT!"
eller
"birgit.. birgit! BIRGIT WALLGREN! nu slutar du GENAST att kloa på mattan!"

1 kommentar:

Botjer sa...

GRYMMA afficher! vill ha!