måndag 21 januari 2008

full rulle

idag var det helt galet mycket att göra på jobbet. det var knappt så man hann springa iväg på toaletten innan någon kom förbi, ett mail damp ner i inkorgen eller telefonen ringde. nu sitter jag hemma och försöker varva ner. ska nog ta mig en kopp kaffe - tror inte det kommer hindra mig från att stupa i säng sen. sov nämligen otroligt dåligt i natt. vi kom i säng rätt sent, kanske vid 1 och sen låg jag och vände och vred på mig i säkert 45 minuter innan jag till slut somnade. jag sov väldigt oroligt och drömde en massa underliga saker, vad minns jag inte riktigt nu men jag tror det hade med annonser att göra. jag har nämligen lagt ut en massa småsaker på blocket, dels för att jag behöver pengar men också för att vi måste röja lite i garderoben nu när mathias flyttar hit mer och mer av sina saker. jag vaknade i alla fall till med jämna mellanrum. vid ett tillfälle när jag vaknade låg jag rätt långt ner på madrassen, hade huvudet i höjd med mathias mage så jag fick snällt larva mig upp igen och lägga mig tillrätta. när jag äntligen sovit ett tag väckte engla mig genom att lägga en kaskadspya tvärs över hela sovrumsgolvet. då var klockan 06.30, en halvtimme innan klockan skulle ringa. det var bara att pallra sig upp och torka kattkräks. jag hann i alla fall sätta ner henne i badkaret innan de två andra småkräksen kom. ja - säga vad man vill om hennes spyor, men det är bra att veta att de alltid kommer i trio. kom förresten på att jag glömt att lista ett av hennes smeknamn, nämligen "glimrong".

i helgen tog vi det himla lugnt, ändå kändes det som att vi hann med en massa. i fredags blev det som sagt pizza och fuldans men inte mycket mer action än så. på lördagen var vi bland annat hemma hos mathias och hämtade lite saker. vi ska försöka flytta lite varje helg nu framöver men enligt mathias fick vi över det viktigaste den här gången, nämligen tv:n och kallingar. min gamla tv/video la jag upp på blocket, fick den såld redan inom ett par timmar. den nya tv:n tar nu upp större delen av min vägg. det kommer nog ta ett tag att vänja sig - jag har ju trots allt gått från 21" till 42". man behöver inte direkt kisa för att se vad det står numera. före; min gamla trotjänare
efter; mathias älskling som just då visade bävern

efter att vi flyttat så tog vi det lugnt resten av lördagen. det blev en sitta-framför-dator-och-slösurfa-kväll helt enkelt. på söndagen åkte vi ut till mathias föräldrar i rönninge och åt lite mat (chili con carne, mmm..) för att sedan gå och se matilda spela bandy. det var en riktig nagelbitar-match. de mötte mora och spelade två ganska svajiga perioder för att sedan komma igen i den tredje. det slutade med att de vann med 5-3 har jag för mig, men många gånger var det som att motståndarna spänt upp gladpack över sina mål. skott som borde gått in studsade mellan golv och ribba ett par gånger innan de for ut på plan igen. efter matchen åkte vi hem till hans föräldrar och fikade och jag passade på att skissa lite på en av de planlösningar på lägenheten som jag skrivit ut. jag skojar om att jag kommer vara trött på lägenheten när vi väl flyttar in sen. då kommer jag ha hunnit möblera om hundra gånger. mathias föräldrar skojar, i sin tur, om att peab kommer se till att vi inte får tillträde till lyan eftersom jag telefonterroriserat dem på sistone. senast jag ringde till peab var det för att höra hur deras avtal med swedbank ser ut. det ska nämligen vara extra förmånligt att ta bolånet genom dem i och med att de är långivare för hela bygget. vem tror ni jag hamnar hos till slut? jo, samma peab-tjej som alltid. jag behövde knappt ens presentera mig. sa bara mitt namn varpå hon svarar "lägenhet 58 ja...". hua. jag börjar nästan bli rädd för att mattes föräldrar kommer få rätt ;)
ja, det här med bolånet är lite klurigt.. som jag skrev nyss så ska swedbank och peab ha tecknat ett "förmånligt" avtal. det innebär bland annat att man kan ta ett räntefritt handpenningslån hos dem när det blir dags att börja låna till lägenheten. men vad mer detta avtal innebär har visat sig vara stört omöjligt att ta reda på. eftersom ingen vet hur räntorna kommer se ut 2009 kan ingen heller svara på om detta avtal kommer vara så förmånligt då. det kan ju hända att man kan få en bättre deal hos någon annan bank då. vi hade från början tänkt låna allt genom seb eftersom mathias har lite kontakter där, men då blir inte handpenningen räntefri. det är tänkt att jag ska putta in pengar från (den förmodade) vinsten på min lägenhet, men det kommer ju inte bli förrän i början på 2009 och med dagens räntor innebär det att lånet kommer kosta oss ca 4000 kr på seb jämfört med 0 kr om vi tar det hos swedbank. varför inte bara ta hela lånet hos swedbank då? haken är att man måste bli helkund hos dem för att dessa villkor ska gälla, dvs man måste flytta över alla konton inklusive lönekontot till dem. problemet är att försvarsmakten bara betalar ut lön till nordea, så mathias har blivit tvungen att skaffa sig ett konto där och kommer nog inte kunna flytta det. jag vet inte om det går att göra någon habrovink där. får ringa till banken och höra det. om det går är det ju egentligen ingen big deal, men det som får oss att tveka är att vi ju inte vet hur räntorna kommer se ut sen när det sen blir dags att ta det stora lånet. då kan det ju hända att seb ligger bättre till och då kan ju de där 4000 kronorna som handpenningslånet kostat vara värt det i längden. men som sagt, det finns ju inget som säger att man inte kan byta bank om man inte bundit upp räntorna, så om vi upptäcker att någon annan bank ligger bättre till när det blir dags att börja betala räntorna så kan vi ju byta då. som det känns nu är det nog swedbank somblir aktuellt, ska se vad mathias tycker. mitt personkonto kan jag ju behålla ändå - det är nog nästan det jag gillar mest med nordea. kontonumret går liksom inte direkt att glömma bort ;) herregud, att det ska vara så mycket att hålla reda på! man blir automatiskt väldigt vuxen när man gör lägenhetsaffärer. och nu ska jag snart göra min andra! jag är ju praktiskt taget en åldring vid det här laget.
mathias är online på msn just nu och när han hörde att jag satt och bloggade skrev han "hoppas du skriver om din karls häftiga fordonsutbildning!". och jag kan förstå att han är lite uppspelt, han har nämligen börjat utbilda sig på att köra en pansarterrängbil 203a, en sån här:
brum, brum!

Inga kommentarer: