fredag 11 januari 2008

jag har gått och skaffat mig en blogg

det är inne att blogga har jag hört. fler och fler av mina vänner och bekanta dokumenterar sitt liv med hjälp av ettor och nollor. i början var jag rätt skeptisk till fenomenet, men nu har det gått så långt att jag tänkte göra ett försök själv. vi får se hur mycket tid jag kommer lägga ner här, om det är flipp eller flopp - det får tiden utvisa.

någon gång under dagen kommer en dam från svenska folkhem mäklarbyrå höra av sig till mig angående en lägenhet som jag och mathias gjort en intresseanmälan på. hon ringde redan i början av veckan och berättade att vi hade första tjing på den om vi vill ha den. det är en nyproducerad bostadsrätt, en trea om 76 kvm med uteplats. inflyttning blir det preliminärt kvartal 2, 2009, så det är ett tag kvar. fast vi har redan börjat inreda mentalt, så mycket pekar på att vi kommer att slå till vilket känns oerhört spännande! nedan kan ni se preliminär planlösning. rätt bra va? men det bästa av allt; kvarteret kommer heta muffen och bostadsrättföreningen snöplogen. så om någon sen frågar var vi bor kommer vi kunna svara "snöplogen i muffen". hoppas man inte råkar på en snyting bara.
jag kunde inte låta bli att göra en liten skiss på hur vi tänkt oss (eller i alla fall en av tankarna vi haft) hur man skulle kunna inreda lyan - ni får ha lite fantasi och själva försöka tänka er vad alla små kvadrater föreställer. det gröna symboliserar gräs och lite buskar som kommer finnas där enligt områdesskiss. vill ni läsa mer om bygget kan ni gå in här.


jag har redan nu kollat lite på ikea och hittat en soff-serie som heter kramfors. de har utformat den så att man kan köpa till flera delar och på så vis bygga sig en egen soffkombination. det känner jag mig lite sugen på. gärna en lila, snyggt va?


jag lovar att uppdatera när jag pratat med mäklaren.

sådär ja, nu har jag pratat med damen från mäklarbyrån. det var i och för sig ett par timmar sen - just nu sitter jag hemma med tjockmage efter en fredagspizza och tittar på lite tapetprover på internet. det känns bra det här - det lutar åt att det blir frunkan för oss.. mäklaren tyckte var kul att vi var intresserade med tyckte att vi kunde höras igen i början på nästa vecka för att se om vi vill ta det vidare. skönt att det inte är någon stress utan att de ger oss lite tid att fundera även om vi säger att vi är intresserade. jag har även ringt runt lite till dem på peab, som bygger huset och ställt en massa frågor. nu vet jag till exempel att det kommer vara rätt stora fönster i lägenheten, att de börjar ca 70 cm ovanför marken och att vi egentligen inte har några begränsningar med vilka tillval vi kan göra så länge som vi håller oss inom vedums sortiment när det gäller kök och höganäs sortiment inom kakel och mosaik. de har mycket att välja bland så det ska nog inte vara någon fara :) jag och mathias har så gott som kommit överens om hur mycket vi vill lägga på tillvalen och med den summan tror jag vi kommer rätt långt! om vi tecknar avtal så måste vi lämna besked om vilka tillval vi vill ha i mitten på juni, så det är lika bra att börja småkolla redan nu.

en annan lite småjobbig grej hände i eftermiddags. efter det att jag pratat med mäklare och peab-folk fick jag reda på att matte blivit uppringd av en mäklare på erik olsson. de har hand om försäljningen av ett annat nyproducerat projekt som vi gjort en intresseanmälan på. det är ett helt underbart hus med fantastiska lägenheter och om somrarna kommer man ha tillgång till en pool som ligger på gården. tyvärr var alla lägenheter som var intressanta redan reserverade och vi hade inga förhoppningar om att få någon av dem. men hur som helst ringde den mäklaren och sa att de hade haft ett avhopp så en av de lägenheter vi visat intresse för stod ledig. om vi ville köpa den hade vi första tjing sa han. det blev riktigt jobbigt! vi som i stort sett hade ställt in oss på lägenheten i fruängen.. varför vi tvekar kanske ni förstår om ni kikar på bilderna - så sjukt fint! själva byggnaden står där idag, vad den använts till tidigare vet jag inte men antagligen har det varit någon sorts företagslokal. nu ska den i alla fall byggas om till lägenheter. jag har alltid varit väldigt förtjust i gammal stil på lägenheter, dvs djupa fönsternischer, spröjs och så vidare. det känns mer rejält på något sätt. samtidigt är det ju väldigt fräscht med nybyggt också. detta är alltså det bästa av två världar! kika lite på bilderna så kanske ni förstår.


liite högre standard än peab-bygget i fruängen alltså. i och för sig har vi inte sett några skisser på den lägenheten, men om man läser på lite så märker man det rätt snabbt. lägenheterna i midsommarkransen är inspirerade av "loft living" i london och new york. jag är inte säker på vad det betyder, men det låter ju fancy ;) till saken hör att den lägenheten går på nästan en mille mer än den i fruängen, den har visserligen en del fördelar jämförelsevis, är ca 12 kvm större och har en lite mer spännande planlösning (enligt mig), kolla bilden bara..



men är det värt det? vi har helgen på oss att svara dem om vi är intresserade eller inte. vi har pratat en hel del om detta och mathias är helt på fruängen-tåget medan jag fortfarande vacklar lite. dock lutar det åt att det blir så.

fördelar med lägenheten i fruängen i jämförelse med midsommarkransen:
  • det blir billigare vilket gör att vi kommer ha mer att leva för varje månad - eventuellt till och med kunna lägga undan pengar till en resa (något som nu, när jag bott själv, varit helt omöjligt)
  • vi kommer kunna lägga ner pengar på tillval så att vi får det precis som vi vill ha det
  • vi kommer ha fönster mot ett skogsparti och mot gården och enligt peab så står nästa hus inte allt för nära, så insynen kommer förhoppningsvis inte vara allt för påtaglig. lägenheten i midsommarkransen har åt ena hållet fönster i marknivå mot en parkeringsplats (visserligen en gräsplätt och fruktträd också, men ändå) och åt andra hållet mot innergård/pool och andra hus, så insynen där är nog inte heller helt obefintlig. visserligen kommer balkongen ligga en våning upp i och med att det är ett sutteräng-hus, men i värsta fall kan gående eventuellt fortfarande se in.
  • den kommer ligga väldigt nära en 24/7-öppen bensinmack, bra om man behöver något akut (tamponger eller godis till exempel), den kommer även ligga på gångavstånd från ett lidl-varuhus. billigt är bra! jag vet att lägenheten i kransen också ligger en bit från en bensinmack, men det är lite längre bort. annars är det konsum som gäller och det är lite dyrare än lidl
  • den ligger rätt långt från e4:an, man kan alltså sitta på uteplatsen utan att höra när bosse långtradarchaffis får en avgassmäll. kransenlägenheten låg påtagligt nära essingeleden och trafikbruset var knappast blygsamt. ett stort minus! se kartorna nedan, den första visar var kransen-objektet ligger och den andra det i fruängen.



några nackdelar med lägenheten i fruängen:
  • lägre standard än den i midsommarkransen, fast det får man ju räkna med då priset är så mycket lägre
  • ingen "gammal charm" i byggnaden
  • den ligger i fruängen - vi kommer inte kunna räkna med lika stort intresse om vi sedan bestämmer oss för att sälja (fast å andra sidan - vem vet hur bostadsmarknaden ser ut då?)
  • man har inget källar- eller vindsförråd utan har ett utrymme i lägenheten som ska funka som det. det "äter upp" 6 kvm av de totala 76 kvm som hela lägenheten uppmäter. så egentligen är det 70 kvadrat boyta. kransen-lyan har ett tillhörande förråd som ligger på bottenvåningen i byggnaden så det snor inget utrymme. där finns även ett arbetsrum trots att det är en tvåa och inte en trea. hela lägenheten är 82 kvm stor - alltså 12 kvm mer boyta.
jag har pratat med sbab angående lånelöfte på den dyra lägenheten och enligt deras kalkyler skulle det hålla. efter alla avgifter och lån är betalda skulle vi, enligt dem, ha minst 14 000 kr kvar att leva för. det låter ju drägligt. men stämmer det? vi ska räkna lite själva för att se om våra småbäckar (utgifter så som sl-kort, smålån och så vidare) blir till en å. i så fall kan de ju hända att pengarna tar slut mycket fortare än beräknat. det vore trist - vi måste ju kunna leva också, inte vara bo. om vi flyttar till fruängen kommer vi, som sagt, ha mer pengar över varje månad än vi haft hittills under den tid vi känt varandra. och svårt val alltså.. vad hade ni gjort?

jag avslutar mitt första, marathon-långa inlägg med en liten filmsnutt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där.

Jag och min flickvän har också bokat upp oss på en PEAB, HSB lägenhet. Dock inte i midsommarkransen, utan istället på Blåsut på söder.

Hoppas att er lägenhet som ni har köpt blir strålande och att ni är mer nöjda med peab & hsb än vad vi är.

Vårt lilla problem började först när tillvals listan kom. Vi såg då att PEAB ville ha 100% av tillvalskostnaderna 30 dagar efter att vi hade bestämt oss för vilka tillval vi skulle göra. Måste ju säga att jag tycker det är helt sjukt att dom kan kräva 100% över 1.5 år innan vi skall flytta in. Om vi skulle gå med på att betala 100% vilket vi absolut inte kommer att gå med på, så tappar vi alla våra förhandlingsmöjligheter ifall att något skulle gå fel. Har vi pengar innestående så blir det enklare att förhandla med PEAB. Standard i branschen verkar vara mellan 10-50% vid beställning samt resten när man flyttar in. Jag hoppas inte att dom är lika grisiga mot er.

En annan ÄNNU viktigare aspekt enligt mig är priserna som PEAB tar ut. I deras marknadsföring kan man läsa att de pga. av stora inköpsvolymer kan erbjuda attraktiva priser. Med peabs tillvals lista framför mig, spenderade jag en timme framför datorn och google, prisjakt.nu etc för att jämföra priser. Då orginalvarornas pris inte är utsatt i offerten, så går det inte att få fram de exacta priserna som peab vill ha. Men en snabb sökning visar att på en del varor vill PEAB ha +50%, vilket jag tycker är helt vansinnigt. Vi som kommande kunder sitter i en liten rävsax och har inga andra tillvalsleverantörer än peab att välja på. Ett litet ex. är kaklet som vi har funderat på att byta ut. PEAB vill ha 808 kr/m2 för ett kakel som vi har tittat ut. När vi ringde till höganäs som är levernatören så kan vi som privatpersonen köpe detta för ca 400/m2. Mao en liten nätt ökning på 50%, och då har vi ändå inte räknat av priset från grundkaklet...

Nä fy fan vad sne jag är..
Snälla kolla upp alla era priser och gör en jämförelse.

Ring sedan PEAB och er lägenhetsförsäljare (HSB i vårt fall), och säg att ni vägrar betala dessa kostnader. En kollega på jobbet har haft samma problem med JM Bygg och efter 2 månaders tjatande så fick han ner sina tillvals priser med ca 65000. Helt galet mycket!!!

Lycka till med lägenhetsköpet och stå på er med priserna, om ni nu skulle ha problem med det..

Ju mer personer som klagar, ju enklare blir det att få rätt.

Som det är nu måste ju Peab,och de andra leverantörerna som JM, NCC etc tjäna multum på detta.

// Dwane

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.