torsdag 17 januari 2008

avensjuk?

alldeles nyss ringde tjejen från peab som jag har telefontrackat med tusen frågor angående lägenheten i fruängen. bland annat undrade jag vilken sorts buskar de planerat att sätt kring vår uteplats. i och med att lägenheten ligger på nedre botten vill vi veta hur pass mycket insyn vi kommer ha. hon hade kollat upp saken och sa att det antagligen blir avenbok. busken kommer planteras på en 30 cm hög upphöjning och själva plantan blir runt 80 cm hög (fast det tror jag nog beror helt på - de jag hittat bilder på är nog lite större till och med). det innebär att vi i alla fall kommer ha ett insynsskydd på 1.10 runt uteplatsen och utanför sovrummet. känns bra tycker jag! avenbok är dessutom en vacker växt :)



pah! nu har jag gjort en sån där sak igen... jag hade helt intalat mig att kattsanden var slut så jag gick till ica och köpte en ny påse. den jag brukar köpa var slut för tillfället så jag tog en annan sort. när jag kom hem rensade jag hela lådan och diskade ur den ordentligt för att sedan fylla på med den nya sanden. men när jag öppnar städskåpet för att ställa in det som blev kvar upptäckte jag att det stod en halvfull förpackning där inne. det händer rätt ofta att jag är helt säker på att jag har slut på något och köper nytt för att sedan upptäcka att jag istället får för mycket. det är tydligen ett rätt vanligt fenomen med mjölk. tror till och med att seinfeld har skojat om det - att folk alltid köper en liter mjölk när de handlar eftersom de tar för givet att den är slut.

min älskade mormor fyllde år idag. jag, mamma, moster, mosters man och plyschkusin var där och fikade lite. det är alltid kul att träffa alla älskade samtidigt, men nu blev det lite kort. kom inte loss från jobbet förrän strax innan kl 18. hur som helst fick hon också en fika av mig i present och så föreslog jag att vi skulle gå på någon utställning, biofilm eller museum också. vi får se var hon väljer. jag passade på att skryta lite om min nya kamera och så blev det macromania igen.

mamma

jag

på vägen hem åkte jag och mamma förbi gullmarsplan där vi passade på att gå in på pressbyrån eftersom mamma ville köpa lite tjugg - tuggummi alltså. vi fick oss ett par skratt eftersom lustigkurren jobbade. ni som någon gång varit inne på pressbyrån i biljetthallen under någon av hans pass vet garanterat vem jag pratar om. han brukar översätta alla summor till ören. mammas tuggummipaket kostade till exempel 1000 öre. "det var det värsta" utbrast mamma som hängde på i samma stil. "ja, jag vet" svarade lustigkurren "det är inflationen!". efter oss i kön stod en kille som la fram två pingvinstänger vid kassan. "jaha" fortsatte kurren "det blir kinamat ikväll? äta med pinnar!" varpå han tar upp stängerna och håller dem precis som ätpinnar. ja - hans humor och goda humör gör sig inte rättvisa i skrift på en blogg, han måste helt enkelt upplevas. mamma och jag förundras över att han orkar vara sådär positiv och skojfrisk jämt, men vi klagar inte. han är min favoritexpedit! jag undrar bara om hans jobbarkompisar är lika förtjusta.. ;)

Inga kommentarer: