onsdag 20 februari 2008

jag recenserades av agaton

i går på väg hem från jobbet steg en märkbart berusad äldre man med talfel på vid universitetet. han satte sig först hos en dam och började prata med henne. jag satt och spelade ett spel på min mobiltelefon men kunde inte låta bli att lyssna lite på vad han sa.

fullgubben för sig själv och sen till damen: "kärringar.. de har ingen kompetens! jag är ingen dåre, jag är högutbildad! sitter du och drömmer? vad drömmer du om? sitter du och drömmer? fantiserar kanske det heter..."

damen: "ja, men det måste man ju få göra."

fullgubben: "ja - visst måste man få göra det. men en sak ska jag säga dig.. en sak, två saker!"

här gick damen av vilket irriterade fullgubben, som jag hellre kallar agaton (eftersom han såg ut att heta det - gråhårig, lite rufsig, skäggstubb, stora sorgsna ögon - jag har ingen aning om vad han egentligen hette).

agaton ropade efter damen: "jag är ingen dåre!"

han bytte kupé och hamnade istället mittemot mig där han fortsatte prata om det han ville säga damen och mycket annat. han pratade rätt ut, då och då vände han sig till de som satt i kupén bredvid, ibland pratade han för sig själv och ett par enstaka gånger med mig: "det finns två saker i livet: att man inte är våldsam och att man är trevlig och kan föra sig, det finns tre saker.. jag kan bägge. jag är en fredlig man."

jag tittade upp från mitt spelande för en sekund: "det är bra det.."

agaton: "ja, jag har druckit en del i mina dar och det står jag för! jag tar hand om mig själv och dricker min jävla alkohol, jag har mitt... jag kan föra mig!" agaton vände sig till de som satt i kupén bredvid och blev upprörd igen. "vad har ni?! sitter och drömmer, ser inte verkligheten, världen.. det är faktiskt 2008. den nittonde februari - jag är ingen dåre! på åttitalet var det på ett annat vis, nu är det bara våldtäkter och mord. jag vill inte ens tänka på det, då blir jag gråhårig." vilket var lite sent påtänkt "mord. mord överallt! ja, jag gör inte sånt.. jag sysslar inte med såna...angrepp. men, sverige, så här bara!" agaton slog med en klatsch ena handens ovansida i sin andra hands handflata samtidigt som han gjorde ett ljud som lät som något som mosades "jag har sett så mycket jävelskap i mina dar, gått igenom så mycket. jag har blivit mordhotad en gång, men jag klarade mig. jag är en hård typ. en hård man! jag är högutbildad. jag är ingen dåre! jag måste ju kunna försvara mig om ni kommer med såna angrepp! jag är ingen dåre - jag är inte ensam på tunnelbanan! det sitter folk...överallt! vad ska jag göra då? lägg ihop ett och två så förstår du, om du har någon hjärna! om du har någon hjärna... ja, jag sitter och skriker, jag är hård."

så här höll agaton på hela vägen till mariatorget då han vänder sig till mig: "du är en fin kvinna. jag gillar dig..."

jag tittar återigen upp från mitt spelande och skrattar lite: "tack ska du ha."

agaton: "ja, jag gillar dig. jag gillar dig skarpt! du är en fin människa...kvinna menar jag. ja, jag sa fel. så go så. jag ska av nästa, men innan jag går av vill jag veta en sak. har jag varit elak mot dig? jag är en hård man. har jag varit otrevlig mot dig? kommer inte riktigt ihåg."

jag: "nej inte mot mig, det är ingen fara."

agaton: "för i så fall vill jag be om ursäkt."

jag tittar upp och ler mot honom: "ingen fara..."

agaton är tyst ett tag för första gången sen han klev på, sen fortsätter han: "inte för att det är min sak. jag vet att det inte är min sak... men bor du häråt? utåt?"

jag tittar upp från mitt spelande, fortfarande med ett leende: "som du säger - det är inte din sak."

agaton: "nej, jag ber om ursäkt. det är det inte. nu ska jag av, kan jag gå av ordentligt?"

jag: "jag vet inte, du får väl prova."

agaton: "hej då.."

jag: "hej då, ha det bra."

agaton vinglar av och fortsätter muttra för sig själv.

i helgen var det 6 månader sen jag började på mitt jobb vilket innebär att jag antingen blir fast anställd eller får gå. jag hade ett givande snack med min närmaste chef i morse och fick höra att de gärna hade mig kvar. dagens horoskop var passande, men lite oroväckande när jag först läste den eftersom den fasta anställningen även innebär en löneförhandling som förhoppningsvis kommer ske i dagarna.

och så dagens aftonbladet:
hur har de tagit reda på det?

Inga kommentarer: