måndag 18 februari 2008

lugn helg

vi bestämde oss för att ta en riktigt lugn helg och inte åka land och rike runt för att hinna med så mycket som möjligt - det blir lätt så när matte bara är hemma om helgerna.

i fredags var vaknade jag med ett ryck kl 9, då skulle jag egentligen redan varit på jobbet. jag har glömt ställa klockan två gånger den senaste veckan, men bara försovit mig en gång. jag fick panik och tog bilen till jobbet, något som inte har skett en enda gång sen jag började där i somras. jag kom inte lika sent som jag skulle gjort om jag åkt kommunalt, men jag missade den efterlängtade fredagsfrukosten. dammit! sen kände jag mig överstressad hela dagen - så blir det när jag försover mig, jag kan inte varva ner på jättelänge. när dagen var slut åkte jag förbi hornstull och hämtade upp älsklingen och sen bar det av hem till mig (eller oss, vi bor ju faktiskt där båda två numera). lite senare var vi en sväng hos lilla mamma där också moster, mormor och plastkusin satt och mös och åt goda smörgåsar. min moster är hundvakt åt en liten vovve. det är någon sorts gatukorsning från spanien som är helt galen i mat. så fruktansvärt söt, tofsig och rufsig och sprallig. hon gjorde vad som helst för en liten bit skinka. när vi kom hem blev det guitar hero och film, sen kom vi nog i säng rätt tidigt om jag inte minns fel. älskling hade som vanligt gått upp tidigt på morgonen och fysat och jag hade haft en hektisk dag och en vecka fylld av möten så vi somnade rekordsnabbt eftersom vi båda var väldigt, väldigt trötta.

lördagen började med att mathias gav sig ut på en 3-kilometers joggingrunda medan jag låg kvar och drog mig. jag nöjde mig med att rinna ur sängen och ha kaffet klart lagom till han var tillbaka. det var väldigt svårt att komma igång vilket ledde till att vi blev lite sena. vi skulle nämligen hem till mattes morbror som fyllt år. väl där blev vi bjudna på gulasch med creme fraiche och gott bröd, till efterrätt blev det prinsesstårta. matte fick ett glas vin till maten så det var jag som fick sätta mig vid ratten och köra sen. lika bra, jag måste ta tag i mitt körande. ju längre det går mellan varven desto nervösare blir jag när jag ska köra. inte bra att vara nervös i trafiken, då gör man lätt misstag. vi åkte förbi systemet och köpte en flaska rött till kvällen och en flaska whiskey till mathias. sen bar det av till någon av stormarknaderna som låg i samma område, där hittade vi ett spel var till ps2:an för 99 kr/st. nej, men det har jag ju helt glömt bort att skriva - förra helgen var vi hos fredrik och noora och spelade guitar hero. vi blev så fast att vi med ens var tvugna att köpa det vi med. vi hittade ett billigt ps2 på blocket och med det kom guitar hero 2 och två guror. hur som helst blev det prince of persia - sands of time och medal of honour. gissa vem som köpte vilket... okej då - jag köpte prince, men det har slutat med att jag nästan fastnat lite mer för krigsspelet. det trodde jag aldrig. kvällen fortsatte med att vi glodde på tv, spelade spel, åt gott och drack vin och en liten virre. mysigt!

söndagen blev också rätt lugn. vi vaknade kring 10, gick upp, tog det lugnt och vaknade i vår egen takt. när vi kände oss som människor igen åkte vi till hornstull och tömde mathias gamla byrå och hans skafferi. hittade en massa bra grejer hos honom, bland annat en liten slatt balsamvinäger med hallonsmak. den sumpade jag tyvärr utanför porten hemma hos oss sen. typiskt. jag tröstade mig med att det ju ändå inte var så mycket kvar och att det gjorde att det luktade gott på trappan. hoppas bara grannarna höll med mig. jag fick sitta på huk och torka upp det mesta med hushållspapper, men en svag doft av hallon dröjde sig ändå kvar. mumsigt - men det hade varit ännu mumsigare på en sallad :P sen svullade vi ur, det blev hemmastekta hamburgare till lunch och hemmaugnad pizza till middag. åååh, vad pesto gör sig bra på pizza! vi spelade lite till (eller jag spelade lite till), sen blev det king kong på trean. vi hade båda sett den tidigare och innan de ens kommit in till stan med apan höll vi båda på att somna i soffan så det var bara att masa sig i säng. och så var den helgen slut. jag börjar bli rädd - det känns mer och mer som om någon galen vetenskapsman har kommit på ett sätt att skynda på tiden så fort det blir helg. läskigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha vad roligt att du ska flytta till kvarteret Muffen! Du får nog förbereda dig på att förklara det där namnet x antal gånger ;) Jag kommer fortsätta att förundras över det varje gång jag åker förbi...