tisdag 10 juni 2008

som att ge godis till fjortisar

på väg hem från jobbet köpte jag lite naturgodis. i gullmarsplan gick jag förbi två fjortisar som frågade mig om jag hade eld. "nej" svarade jag med munnen full av snask "jag röker inte.. men jag har godis". där förväntade jag mig att våra vägar skulle skiljas, men då vrålade en av fjortisarna av lycka. "åååh! få se? har du sånt där nyttigt godis?! annar spyyr jag!" sa hon i ett enda andetag och stolpade fram till mig i sina höga klackar. av ren förvåning lät jag henne stoppa ner handen i min godispåse och roffa åt sig lite chokladdoppad valnöt. då blev även hennes kompis godissugen. "jag vill också ha!" pep hon och norpade lite godis hon med. kanske lika bra, jag var ändå inte så värst sugen längre eftersom jag hade hunnit få i mig en del redan. plötsligt var det som om vi tre kände varandra och för en sekund kände jag mig också som en fjortis med en alldeles för liten bh och spacklat ansikte. men så vände de på klackarna, tackade mig så hemskt mycket, önskade mig en trevlig kväll och så var ögonblicket över. jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera, jag blev bara så himla förvånad över hur det hela hade utvecklat sig. jag hade inte tänkt bjuda två främmande människor på godis, bara vara lite rolig när jag sa att jag hade snask istället för en tändare. det hela slutade i alla fall med att jag gick därifrån med ett leende på läpparna.

Inga kommentarer: