söndag 25 oktober 2009

Gårdagens show

Så fort vi klev innanför dörrarna på Globen blev jag 10 år igen och skyndade mellan naturhistoriska museets monter, en hörna där barn fick ansiktsmålningar och souvenirstånd. Inifrån arenan hördes naturljud och ett och annat dinosaurievrål.

Spana in de där dinohänderna! Me want!





Dessa två tjejer var vid det här laget väldigt fotorutinerade.
Samma sekund som jag frågade om jag kunde ta ett foto fällde
de unisont ner sina dinoskallar och gjorde tummen upp.

När det var 10 minuter kvar gick vi till våra platser, vi pratade och väntade och sen.. Sen började det. Jag satt i stort sett och gapade hela föreställningen, det var så otroligt bra gjort! En och en presenterades olika dinosaurier samtidigt som man fick en historielektion. Visste ni till exempel att det från början bara fanns en kontinent, Pangea, och att det inte fanns något gräs under varken jura- eller kritaperioden? Markvegetationen bestod istället av ormbunkar och mossa. Inte ens blommor existerade ännu, alla växter var istället antingen bruna eller gröna. Blommande plantor kom först under sen jura- eller tidig kritaperiod.

Sen kunde jag inte sluta tänka på hur kul de som spelar dinosaurierna måste ha. Det är klart att man kanske tröttnar efter ett par hundra föreställningar, men förstår ni vad man skulle kunna briljera om man skulle få den annars rätt tråkiga frågan "Jaha, vad jobbar du med då?".

Inga kommentarer: