onsdag 2 juli 2008

lokala dofter

i morse på väg till jobbet åkte jag som vanligt tvärbanan. men något som jag inte var van vid inträffade. strax efter att jag slagit mig ner på en ledig plats började det lukta starkt av fisk. inte kokt eller rökt, utan rå fisk. lukten var så intensiv att jag ett tag började fundera på om jag hade satt mig på en sill, eller att någon på ren jävelskap hade gnidigt in hela sätet med fiskrens. jag såg mig omkring för att se om någon satt med en påse eller något annat som såg ut att kunna innehålla fisk, men såg inget. ingen annan verkade heller reagera. jag försökte återgå till att läsa min bok, men blev hela tiden distraherad av doften som smög sig in i mina näsborrar. när personen till höger om mig klev av passade jag på att byta plats och vips så var doften borta trots att jag bara befann mig 50 cm bort. jag granskade sätet jag suttit på innan, men det var lika rent som det jag nu satt på. jag kunde återigen koncentrera mig på att läsa min bok.

ingen sill där inte!

Inga kommentarer: